- Werk
framen als een leerprobleem in plaats van een uitvoeringsprobleem. Iedereen in
staat stellen om fouten te maken om van te leren is het fundament van
psychologische veiligheid.
- Teamleden
moeten hun eigen feilbaarheid erkennen. Met alles wat ze doen hebben ze
misschien ongelijk.
- Teamleden kunnen
ervan uitgaan dat ze niet alles weten. Wees daarom nieuwsgierig en stel vragen,
zelfs de meest banale.
Psychologische veiligheid zorgt ervoor dat vertrouwen wordt gekoppeld aan vrijmoedigheid en het verlangen om het verschil te maken. Het geeft medewerkers het gevoel er bij te horen, moedigt ze aan hun mening te uiten, gemaakte fouten openlijk te bespreken en veelbelovende ideeën aan te dragen.
Het onderlinge vertrouwen is dus een basisvoorwaarde en dat werkt maar op een manier, namelijk via het betrachten van openheid: openheid & vertrouwen
Middels een semi-gestructureerde methode (een interview van maximaal 1u30 in combinatie met het afnemen van een vragenlijst) wordt er een zo objectief mogelijk beeld gevormd in hoeverre en in welke mate de gevoelens van onveiligheid aanwezig zijn. De gestandaardiseerde vragenlijst van 13 vragen wordt individueel en anoniem beantwoordt (a.d.h.v. de Likert-scale). Met vragen over ongewenst gedrag, maar ook bijvoorbeeld over een gewenst werkklimaat.
Deze verkennende analyse geeft medewerkers de gelegenheid om feiten alsmede beelden en belevingen neer te leggen bij een onafhankelijke derde, teneinde te komen tot een onafhankelijk oordeel.